Mesh hakkında

selamun aleyküm.....
hocam abdesti aldım sabahtan ve ayağıma mes i giydim..daha sonraki gün içerisinde aldığım abdestlerde sünnet üzere usul nasıl...teşekkürler

Ve aleyküm selam…

Değerli kardeşim;

Abdest aldıktan sonra, bu abdest bozulmadan mestler ayağa giyilir. Eğer mestler düğmeli veya fermuarlı ise, ayak topukları kapanacak şekilde fermuarı çekilir, düğmeleri iliklenir.

Aradan zaman geçip, abdest bozulduktan sonra, yeni bir abdest alınırken sıra ayakları yıkamaya gelince, evvela her iki elin avucuna su alınıp, yere dökülür. Sonra damlar halde olan ellerin parmaklarıyla (en az üç parmak) mestin ayak uçlarından yukarı/bacaklara doğru meshedilir. Şöyle ki:

Sağ el, sağ ayaktaki mestin; sol el ise, sol ayaktaki mestin üzerine konarak ve parmaklar mestlerin üzerine yatırılarak, uç taraftan mestin koncuna doğru yukarı çekilir. Böylece mesh tamamlanmış olur. Parmaklar konçlara doğru çekilirken açık bulundurulur. Mesti, mesh etmek yerine su ile yıkamak münasip olmaz, mekruhtur.

Demek ki mestler üzerine meshin caiz olabilmesi için, bunları giymeden önce abdest alınmış olması veya abdestli iken giyilmesi şarttır. Yani abdestsiz iken giyilen mestler üzerine mesh yapılamaz. Mestlerin tam bir taharet'ten sonra giyilmesi esastır.

***

Meshin müddeti

Rasûlullah Efendimiz (s.a.v.) buyurmuşlardır ki:

"Mukim olan (yolculukta bulunmayan) kimse bir gün, bir gece mesheder. Misafir (seferde olan) kimse ise, üç gün üç gece mesh eder." [Nesaî, Sünen, Tahare, 98; İbn Mace, Sünen, Tahare, 86; Ahmed b. Hanbel, Müsned, V, 213]

Bu müddetler dolduğu andan itibaren, mestler üzerine mesh caiz olmaz. Kişi, mestlerini çıkararak, yeniden abdest alması gerekir. Bir meshin süresi, mestin ayağa giyildiği anda değil, o abdestin bozulduğu andan itibaren başlar. Meselâ sabah abdest alıp mestlerini giyen kimsenin abdesti, öğle vakti saat on ikide bozulsa, mesh süresi saat on ikide başlamış olur.

Mukim iken mestli bulunan kimse yolculuğua çıksa, yolculuk süresine tâbi olur ve 72 saatlik süreyi doldurur. Bunun aksine yolcu olan kimse bir gün bir gece (24 saat) meshettikten sonra mukim olsa, süresi bitmiş olur. Artık abdest alırken ayaklarını yıkaması gerekir. Yolculuğun meşru veya gayrimeşru bir maksat için yapılmış olup olmaması meshin hükmünü değiştirmez (meshi etkilemez). İmam Şafiî ve Ahmed b. Hanbel'e (rahımehumallah) göre ise, mubah olmayan bir maksat için yapılan yolculukta mesh süresi yirmi dört saattir. [Bkz. Bilmen, Ö. N, Büyük İslam İlmihali, Mesh müddeti]

***

Meshi bozan şeyler

1) Biraz önce belirttiğimiz üzere, meshi bozan şeylerin başında mesh süresinin dolması gelir. Mukim için bir gün bir gece (24 saat), yolcu için üç gün üç gece (72 saat) geçtiği zaman kişi abdestsiz ise, abdest alır ve namazını kılar. Eğer süre dolduğu zaman, abdestli durumda ise, yalnız iki ayağını yıkaması yeterlidir.

2) Ayağından mestleri çıkarmak... Bu sırada abdestli ise, ayaklarını yıkaması yeterlidir. Mesih süresi başlamadan abdestli iken çıkarılan mesh ise abdeste zarar vermez. Bu durum, ayakkabıyı çıkarıp giymek gibi olur. Eğer mesh süresi içinde, abdestsiz bulunduğu sırada mestlerini çıkarırsa, tam abdest alması gerekir. Tek mestin veya ayağın çoğunun çıkması da abdesti bozar. [el-Kâsânî, el-Bedâyi', Bey¬rut 1394/1974, l, 12; el-Fetâva'l-Hindiyye, II, 34 vd.]

3) Mestlerdeki yırtık veya sökük, ayak parmaklarından en küçük üç parmak sığacak büyüklükte ise, mesh bozulur. Bu hususta iki mest ayrı ayrı değerlendirilir.

4) Gusül abdesti gerektiren durumlarda da mesh bozulur. Boy abdesti alındıktan sonra, mestler giyilir ve abdest bozulduğu andan itibaren yeni mesh süresi başlar. Malikîlere göre, mesh için bir süre yoktur. Guslü gerektiren bir şey bulunmadıkça mest üzerine devamlı olarak mesh etmek mümkündür. Ancak cuma namazı kılacak kimseler için, her cuma günü mestlerini çıkarıp ayaklarını yıkaması menduptur. [el-Kâsânî, a.g.e., l, 8,9]

***

Sonuç olarak, mest üzerine mesh, İslam'ın Müslümanlara getirdiği bir kolaylıktır, bir ruhsattır. Meshin caiz olduğunu kabul etmekle birlikte, abdestte ayaklarını yıkamayı tercih etmek ise, azimet mahiyetindedir ve daha fazla sevaba vesile olur.

azimet, Mesh, mest, düğmeli, fermuarlı, ayak uçları, Meshin müddeti, Meshi bozan şeyler, ayaklarını yıkama,

Yorumlar (0)
Yorumlarınızı asagidan yazabilirsiniz. Yeni soru sormak icin ise buraya tikla


Son bakılanlar

İftar Vakitleri: İstanbul | Ankara | İzmir | Bursa | Konya | Köln | Londra

JOHOR KEDAH KELANTAN KUALA LUMPUR LABUAN MELAKA NEGERI SEMBILAN PAHANG PERAK PERLIS PULAU PINANG PUTRAJAYA SABAH SARAWAK SELANGOR TERENGGANU