Kasko

Selamün aleyküm hocam; hayırlı kandiller.. Araçlara yapılan kasko caiz midir?

Ve aleyküm selam kardeşim; size de hayırlı kandiller...

Evet, caizdir.

Bu hususta bilgi için bkz. http://www.mollacami.com/konu/kasko-caizmi-7340.html Bilgi dağarcığınız artsın.

Ancak... oradakileri okuduktan sonra, biliyorum kafanız karışacak, ama karışmasın. Zira mesele gene gelip, faiz mevzuundaki gibi daru’l-harp ve daru’l-İslâm’daki hüküm farklılığına dayanıyor. İncelik burada, kavrama ve anlatma zorluğu bu noktada düğümleniyor. Hocalarımız-akademisyenlerimiz de bu hususlarda maalesef zorlanıyor.

***

Kısacası, mevcut sistemdeki sigorta kuruluşlarıyla “hayat sigortası” hariç bütün sigorta işlemleri yapılabilir, ödemeleri alınabilir, helaldir, herhangi bir mahzuru olmaz.

Hayat sigortası ise hoş görülmemiştir. Nitekim Silsile-i Zeheb’in 33’üncü ve son halkasını teşkil eden vâris-i Rasûl üstâzünâ Süleyman Hilmi Tunahan ( k.s.) hazretleri buyurmuşlardır ki:

“Bilcümle menkul ve gayrimenkul emvalin sigortası caizdir. Lakin ‘hayat sigortası’ Hazret-i Mevla’ya karşı yakışıksızlıktır. Hayatı sigorta etmek: ‘Yâ Rabbi! Ben senin verdiğin bu hayatı satıyorum’ manasına gelir.” [Ziya Sunguroğlu, Notlarım, s. 14]

***

Velhasıl; daru’l-harpte Müslümanla gayrimüslim arasında, fâsit sayılan alışveriş ve ticaret muâmeleleri caizdir. O bakımdan bir Müslüman, dar-ı harpte meşru olmayan ticaret muameleleriyle harbînin malını alsa, buna mâlik olur. [Bkz. es-Serahsî, el-Mebsût, Mısır 1331, X, 28, 95, XIV, 56, 57; İbn Hümam, Fethu’l-Kadir Li’l-Âcizi’l-Fakir, Mısır, 1319, 6, 178; İbn Abidin, Bulak 1272, IV, 188; Diyanet İslâm Ansiklopedesi, Faiz maddesi , s. 121]

Günümüz dünyasında mevcut sistemler içerisinde faaliyet gösteren bu kuruluşların, tüzel kişilik olarak İslâm’la-İslâm hukukiyle bir ilişkisi var mıdır? Hayır. Böyle bir düşünce ve endişeleri mevcut mudur? Gene hayır! Yani muamele, bir Müslümanla bir başka Müslüman arasında değil, Müslümanla gayrimüslim arasında cereyan etmiş hükmünde oluyor.

Fakat bu gibi işlemlerde İmam-ı Azam ve İmam Muhammed’in (rahımehumallah) şartı, Müslümanın bu işlemlerden kazançlı çıkmasıdır… Yani zarar eden değil kârlı çıkan taraf olmasıdır. Faizde de şartları gene aynıdır; Müslümanların almaları caizdir, ama vermeleri değil, demişlerdir. Bu noktada da zaruret/ihtiyaç durumları devreye giriyor haliyle...

O bakımdan kişi, bu gibi muamelelerde hesabını dikkatlice yapacak; meselenin zaruret durumunu değerlendirecek, görünüşe değil, netice itibariyle lehine mi aleyhine mi olacağına bakıp, kararını ona göre verecek.

Kasko, sigorta, hayat sigortası, yakışıksızlık, daru’l-harp, daru’l-İslâm,

Yorumlar (0)
Yorumlarınızı asagidan yazabilirsiniz. Yeni soru sormak icin ise buraya tikla


Son bakılanlar

İftar Vakitleri: İstanbul | Ankara | İzmir | Bursa | Konya | Köln | Londra

JOHOR KEDAH KELANTAN KUALA LUMPUR LABUAN MELAKA NEGERI SEMBILAN PAHANG PERAK PERLIS PULAU PINANG PUTRAJAYA SABAH SARAWAK SELANGOR TERENGGANU